Skip to main content

One Belt one road initiative

China's one belt one road initiative is basically China's attempt to counter US economic designs which are hampering Chinese economic prospects. This initiative in its essence is all about reviving a historical route of connectivity which would create new production networks all across its periphery and allow developed countries to access the Chinese market and enviable Forex reserves for their own infrastructural development. This would help China to bring next generation of reforms in its manufacturing by promoting high value added products in a rising domestic wage environment and export of low value products to developing economy with untapped labour potential.

India is also supporting Chinese desire to counter US economic designs in international sphere because in recent times it has been more of an impediment to Asian economies. Asian economy can't be sustainable if the chief market is technology intensive, quality sensitive with limited price elasticity and lies beyond pacific. India has confirmed its membership in AIIB and is engaging with China in all the financial aspects of the initiative.

But despite aggressive advertisement by China, India is treading cautious steps with regard to this initiative. Firstly, Chinese aims in this initiative weather it is purely economic or strategic too is ambiguous. India can't officially allow Chinese strategic presence in Indian Ocean when the Chinese are wary of India's economic interest in South China sea. Secondly, any talks on this initiative due to its nature must be multilateral, which China is cleverly avoiding. For example the Chinese have settled boundary disputes with all its neighbours except India which would have not been the case if talks were multilateral. Unilateral engagement with a profoundly rich and powerful country(China) can not be accepted by India which had indisputably held the position of leader of developing countries. Thirdly, India itself has started the 'Mausam' initiative whose future would be locked if Chinese 'One road, One belt' is accepted.

With regard to the history of Sino India relations I think the Indian stand is understandable and China must engage with sensitivity to Indian concerns, if it is serious about the economic goals of the initiative.

Comments

Popular posts from this blog

राहुल गांधी को बुद्धिजीवी इतना पसंद क्यों करते हैं? मेरी समझ से इसलिए क्योंकि राहुल एक संजीदा इंसान हैं। वे हवा में नही बोलते। और जिस बात का पता ना हो वहां लोगों से पूछते हैं। जैसे जब उन्होंने न्यूनतम आय की योजना का वादा किया तो उससे पहले एक टीम बनाई, प्रख्यात अर्थशास्त्री और निबेल पुरस्कार विजेता अंगुस देयतों के नेतृत्व में। उसमे चिदंबरम भी शामिल थे। इस टीम ने बाकायदा योजना बनाई और उसकी राहुलजी ने घोषणा की। इसी तरह रोज़गार के लिए वे महेश व्यास के पास गए। अब राष्ट्रीय सुरक्षा की नीति के लिए Surgical strike fame Rtd. Gen DS Hooda उनका मार्गदर्शन करेंगे। ये बताता है कि राहुल एक समझदार व्यक्ति है। दूसरे नेताओं की तरह नही, की रैली देखी तो करने लगे बड़ बड़। और फिर जब जग हसाई और सवाल हो तो देश द्रोह, गद्दार वगैरह नौटंकी करे।
भारतीय मीडिया के गवारपन के बाद अब एक बेहद ज़रूरी सवाल। ये पाकिस्तानी जाहाज घुस कैसे गया? इस पर serious deliberation होना चाहिए। हमने ये सौ सौ ठो satellite दिखावन वास्ते छोड़े थे। मैं फ़र्ज़ी ISRO और DRDO को बड़ा सम्मान देता था। इनको बुला के चौराहे पर बेइज़्ज़त करना चाहिए। आंतरिक सुरक्षा का मज़ाक बना के बैठे है हरामखोर। पाकिस्तान की थल सेना battle hardened हो सकती है लेकिन उसकी वायु सेना तो बिल्कुल बेकार होनी चाहिए। उसके पास अपने satellite तक नही हैं, कोई credible geo location नही है, credible crypto-message भेजने की सुविधा नही है, मतलब आधुनिक सामरिक समझ के हिसाब से कुछ भी नही है। फिर भी वो दिन में दाखिल हुआ। और बाकायदा भाग भी गया, जब हमने पीछा किया तो हमारे युद्धक विमान पर हमला करके क्षतिग्रस्त कर दिया। अब जरा सोचिए कि अगर कोई पाकिस्तानी फिदायीन F-16 में बैठ के नौशेरा से घुस जाए अमृतसर की ओर। क्या हम रोक पाएंगे? ये मीडिया में चिल्गोज़र अपने अज्ञान के गीतों में छम्मा छम्मा कर ले लेकिन अब ये चिंता का विषय हो चला है। सामान्य तौर पर मैं युद्ध की पैरवी नही करता। लेकिन आज मैं डर गया हूँ। और वा
बिना देश के कोई देशभक्ति होती है क्या? नुकसान का हिसाब लगाना और गलती दोबारा ना दोहराया जाए इस पर भी जोर होना चाहिए।  पहले अच्छी खबर। अजेय समझे जाने वाले F-16 को भारत के मिराज 2000 ने मार गिराया। और हम ऐसा इसलिये कर पाए क्योंकि मिराज का हमने भारतीयकरण कर लिया है। इसका मतलब की विदेशी विमानों का भारत मे बनना बहुत जरूरी है। राफेल को इस लिहाज से भारत मे ही बनना चाहिए। मेरे विचार से मोदीजी को पुनर्विचार करना चाहिए और ये 36 विमानों वाली डील cancel कर के पुरानी मनमोहन सरकार वाली deal पर ही बात करनी चाहिए।  अब बुरी खबर। पिछले 15 दिनों में हमने 49 सिपाही, 5 सेना के आल्हा अफसर, 4 लड़ाकू पॉयलेट, और 2 लड़ाकू जहाज खो दिए। पाकिस्तानी जहाज़ दिन में घुस गया और उड़ता रहा हमारी सीमा में काफी देर तक। हमको जवाबी कार्यवाही करने में देर हुई है। अब इन सबके लिए कौन जिम्मेदार है? अजीत डोभाल देश की जनता के सामने जवाबदेह हैं। मुम्बई हमले के बाद गृहमंत्री ने इस्तीफा दिया था। इसके बाद NIA बनाई गई। CCTNS network शुरू करने की कवायद हुई। मनमोहन सरकार ने पहले अपने इदारे मज़बूत किये, लेकिन पाकिस्तान की जवाबदेही तय